Moderne consumenten

Binnen het marketing landschap wordt er veel gesproken over de nieuwe soort consument. Een hedendaagse consument dat sterk verschilt met de waarden komend uit de klassieke marketing theorieën. Dit klinkt heel logisch, maar is dit wel het geval?

Wij zijn van mening dat er wel degelijk veel verschillen zijn binnen het spectrum van de consument van nu, tegenover dat van de consument van tien jaar geleden. Echter noemen wij dit niet de nieuwe, maar de moderne consument. Vanuit onze ervaring sprekend zijn wij van mening dat de consument niet veel anders als doel of benodigdheden heeft. Daar waar door de jaren heen de omgeving van de consument veranderd, vraagt de consument om anders met de benodigdheden om te gaan. Nu wij ons allen in een digitaal ontwikkeld tijdperk bevinden wordt er automatisch ook meer gevraagd binnen de digitale wereld van en rondom de consument. Wanneer wij daar dieper in duiken treffen wij interessante gedragsbepulende factoren aan. Door een jarenlange en aanhoudende ontwikkeling binnen het veld van online adverteren is de consument zo gewend geraakt aan het feit dat het product naar hun toe komt. Hierdoor merken wij dat de consument minder zelf actief op zoek gaat naar de benodigdheden zoals producten of diensten. Naast het aanbieden van producten is de zogenoemde customer journey ook zo naar gemak ingericht dat de consument zich aan weinig hoeft te storen, naar weinig informatie hoeft te vragen en het vanuit zijn of haar luie stoel kan voltooien. Hier nog boven op komt het effect van het sociale medialandschap waar veel draait om wat jij persoonlijk interessant vindt. Het algoritme is er op gericht om dynamisch content op jouw interesses af te stemmen. Combineer deze kennis met het online adverteren en/of de digitale gemakken, en je bevindt je direct in het spectrum van wat wij de moderne consument noemen.

Lees hier meer over onze manier van werken binnen digitale marketing.